PIOTR SAWICKI - ODRAŻAJĄCE, BRUDNE, ZŁE. 100 FILMÓW GORE (2011)


Obrzydliwa, śmierdząca, zgniła, zielona i obślizgła! Zdegenerowana, niesmaczna i obrzydliwa. Jednym słowem - wspaniała!

Pierwsza do szpiku kości polska książka o gore*. Napisana przez Polaka, którego wielu zapewne nie chciałoby spotkać w ciemnym zaułku (a nuż potraktował filmy instruktażowo?!). Ja chętnie poszłabym z nim do kina. Na krew, flaki i żywe trupy. A co!


Sawicki odwalił kawał dobrej roboty. Wybrał 100 najbardziej znaczących dla gatunku gore filmów i krótko, acz treściwie, omówił każdy z nich. Pomimo, że lista filmów jest listą subiektywną, nie sposób się z nią nie zgodzić. 

To, co mi się podobało najbardziej, to fakt, że do tej książki wraca się wiele razy. Od omówienia znanych nam pozycji zaczynając, przez poznawanie nowych tytułów, na czytaniu post factum kończąc. Te 300 stron na pewno nie będzie zbierać kurzu z mojej półki!



Książka daje nowy pogląd na obejrzane już filmy. Czasem okazuje się, że to, co z pozoru głupie, tak naprawdę niesie przesłanie, które ciężko odnaleźć bez pomocy Sawickiego. Innym razem autor przyznaje, że żadnego sensu, poza epatowaniem okrucieństwem i przemocą nie warto się doszukiwać, bo będzie to co najmniej nadinterpretacja. Podoba mi się też to, że prostym językiem opisuje bardzo poważnie każdy z filmów. Widać, że to jego wieloletnia pasja i że ma jeszcze niejednego asa w rękawie. (Nauczyłam się też nowego trudnego słowa - degrengolada! ;-) )

Okładka jaka jest - każdy widzi. Po prostu miód na me oczy. Są kultowe postacie, jest krew i brzydkie słowa. Czyli to, co tygryski lubią najbardziej. Jeśli chcecie pooglądać więcej włóczkowych stworków zapraszam na stronę Włóczcraft, gdzie znajdziecie więcej tych słodkich maskotek. Szkoda, że w parze ze wspaniałą okładką nie poszedł równie fajny papier. Szorstki i żółtawy - idealny do tej tematyki, jednak nieliczne zdjęcia, jakie znajdziemy w książce wypadają na nim niekorzystnie.


Polecam tę książkę każdemu fanowi gore. Jednak ostrzegam - zapragniecie zobaczyć wszystkie opisane filmy! Antyfanów też zapraszam. Bo od nienawiści do miłości tylko jeden krok.
Wilczex

* Gore (ang. rozlana krew, zakrzepła krew) – rodzaj horroru charakteryzujący się dużą ilością brutalności, krwi i wnętrzności, oraz (często, choć nie zawsze) ponurym klimatem. Częstym elementem filmów gore są być dewiacje seksualne, tortury i eksperymenty.


JĘZYK: 5/6
REALIZACJA: 4/6
POSTACIE: -/-
 OPRAWA GRAFICZNA: 6/6

Podsumowanie: Pułkownik*****

6 komentarzy:

  1. Brrrrrr! Każdy lubi krew, pot, flaki i wypływający mózg :D
    Tylko że ja nie mam czasu na oglądanie filmów (seriale same się nie obejrzą, phi...), ale te urocze wręcz obrzydliwości z "Dextera" na przykład, są klawe mocno. Książka też może być klawa, choć wybitnie nie przepadam za wszelkiego rodzaju zestawieniami :P

    (Śnieg na Przymorzu się rozpuścił :D)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka świetna, jak ktoś lubi takie filmy ( ja się do takich osób zaliczam) będzie miał nie lada orzech do zgryzienia - czytać czy oglądać?! Odwieczny dylemat.... ;) Mówiłam, ze jak zobaczy naszą czapkę to zniknie? ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za wizyte. Dodałem do obserwowanych, tak więc będę wpadał częściej. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszamy, zapraszamy, Tajnych Agentów Misji: K.SI.Ą.Ż.K.A. nigdy za dużo!!

      Usuń
  4. Chyba to coś dla mnie:) Nigdy nie spotkałem się z nazwą gore i właśnie żałuję. Chciałbym przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie ta książka to must-have.Tak samo jak opisane w niej filmy. ;)

      Usuń

Podziel się swoją opinią

Misja: K.S.I.A.Ż.K.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.