PAN LENIWIEC I PANTOFELEK KOPCIUSZKA (audiobook)

Jadę samochodem, dzieciarnia szaleje, więc włączamy bajkę. Dzieciaki znają bajkę na pamięć, więc razem śpiewają, klaszczą, nawet mówią chórem z aktorami. Taki obrazek na pewno nie jest obcy żadnemu rodzicowi - audiobooki, słuchowiska z bajkami dla dzieci stały się nie tylko narzędziem edukacyjnym, ale też środkiem uspokajającym dla maluchów. 

Nie mam dzieci i na co dzień nie słucham bajek - z tymi mam do czynienia w mojej rodzinie sporadycznie. Pamiętam jednak doskonale momenty, gdy słuchane dialogi w puszczanych dla młodszych kuzynów bajkach raziły swoją infantylnością i najzwyczajniej w świecie wkurzały. Stoję na stanowisku, że do dzieci należy rozmawiać jak do mniejszych siebie, traktować z szacunkiem i nie wciskać kitu. 

Tyle tytułem wstępu, przejdźmy do rzeczy. Niedawno trafił w moje ręce audiobook wydany przez Stare Radyjko. Stare Radyjko to trójmiejski projekt, w którym skupiają się działania artystyczne i edukacyjne skierowane do najmłodszych. Autorzy projektu najpierw wydali płytę z piosenkami dla dzieci, a później ruszyli z warsztatami muzyczno-dźwiękowymi. Po tym doświadczeniu, część ekipy postanowiła na dłużej zostać w tematyce dziecięcej i tak powstał pomysł nagrania bajki z autorską historią i oprawą muzyczną. 

Efektem współpracy z aktorami teatru Miniatura i Wybrzeże, rysowniczką Grażyną Rigall i muzykami jest audiobook "Pan Leniwiec i pantofelek Kopciuszka". I jest to, moim zdaniem, tytuł wart uwagi dzieci i rodziców. 

Przede wszystkim historia. Jest jak dobry detektywistyczny film, w którym każdy jest podejrzany i każdy może coś mieć za uszami. W toku wydarzeń, słuchacze wędrują razem z głównymi bohaterami po bajkowej krainie odwiedzając wszystkim dobrze znane postaci: Kopciuszka i jej Księcia, królewnę Śnieżkę i jej Krasnoludów, Babę Jagę, Królową Zimy... Mamy wiec okazję skonfrontować swoje wyobrażenie o tych bajkach i jej bohaterach, przekonać się, że... nie zawsze wszystko jest takie, jakie na pierwszy rzut oka może się wydawać. 

Obok fajnej historii, na uwagę zasługuje muzyka. Jest naprawdę świetna! Pamiętacie kreskówkę "O dwóch takich co ukradli księżyc"? No więc, utwory z bajki mogłabym przyrównać do kawałków Lady Pank - dodają niesamowitego klimatu całemu słuchowisku, wpadają w ucho jednocześnie nie będąc chóralnym śpiewem Arki Noego, która najbardziej kojarzy mi się z muzyką dla dzieci.

A także, nie zapomnijmy o aktorach, grających w słuchowisku. Tutaj, z bólem serca, muszę napisać, że nie przekonała mnie główna bohaterka Ela, Leniwiec też trochę chyba się polenił. Ale za to role drugoplanowe są mistrzowskie. Przegenialny jest Królewicz Kopciuszka, fantastyczne są Krasnoludki, całkiem fajnie wypadła też Baba Jaga. 


Na koniec dodam, że bajka sama w sobie jest fajną zachętą dla dzieci, żeby poznać te historie, których jeszcze nie znają. Taka subtelna promocja czytania dla dzieci, a także wskazówka, że w świecie bajek może się dziać tyle niesamowitych rzeczy. Ja wysłuchałam z zapartym tchem, co rzadko się zdarza przy "dorosłych" audiobookach. Myślę więc, że bardzo młoda młodzież również da się porwać tej opowieści.
Podsumowanie: generał  ****** (z małym minusem)
Dziękuję autorom audiobooka za udostępnienie płyty. I życzę nowych, świetnych realizacji!

3 komentarze:

  1. Ciekawa jestem, czy dla mojej dwuletniej córci nadałby się ten audiobook, hmm może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety trudno mi ocenić, dla jakiego wieku będzie najlepsza :)

      Usuń
  2. Dziękujemy za recenzję! A zainteresowanym polecamy trailer:
    https://soundcloud.com/otr-1-1/pan-leniwiec-i-pantofelek
    :)

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoją opinią

Misja: K.S.I.A.Ż.K.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.