Meandry social media - z Michałem Sadowskim i Anną Miotk


Dwa znane w branży nazwiska, dwie książki o social media. Dwie różne okładki (ogień i lód?), dwa różne spojrzenia. Którą wybrać? I czy w ogóle wybierać - może obie, a może żadnej?



Niniejsza recenzja będzie nieco nietypowa. Zamiast rozpisywać się osobno o każdym z powyższych tytułów, przygotowałam krótkie zestawienie. Na pierwszy rzut oka, "Skuteczne social media" Anny Miotk i "Rewolucja w social media" Michała Sadowskiego traktują o tym samym - jak dobrze korzystać z mediów społecznościowych w celach marketingowych? Poruszają te same problemy, przytaczają podobne przykłady, powołują się na te same case'y (tj. konkretne przykłady kampanii). Coś je jednak różni.

Rewolucyjna gorączka vs. koło ratunkowe

Był to zamysł autorów czy tylko moje wrażenie, z książek przebijają nieco różne nastroje. Sadowski zauważa zmiany, jakie wywołała dokonana przez social media rewolucja, zgłębia nowe możliwości i próbuje podać, jak sam pisze, "zbiór biznesowych recept na sukces w świecie zdominowanym przez media społecznościowe".  Natomiast Miotk uderza w mniej optymistyczny ton: krajobraz po rewolucji społecznościowej jest pełen chaosu, a "marketingowy Graal, do którego jeszcze rok czy dwa lata temu pielgrzymowali reklamodawcy z  całego świata, traci pozłotkę"

Za tę sytuację, zdaniem Miotk, odpowiada brak możliwości rzetelnego mierzenia efektów komunikacji w mediach społecznościowych. Tej kwestii poświęcone zostało w "Skutecznych social mediach" dużo miejsca. Autorka przedstawia różne modele mierzenia efektów działań, tłumaczy, dlaczego takie pomiary należy uwzględniać już na etapie planowania strategii, jak wybrać najlepsze narzędzie. 

Z kolei autor "Rewolucji..." skupia się bardziej na dobrych praktykach i działaniach, dopasowanych do profilu firmy. Pomiarowi skuteczności zostały poświęcone tylko dwa rozdziały, w tym jeden prezentuje możliwości monitoringu internetu - jest to niezwykle interesujący fragment książki, wyjaśniający, jak można prześledzić, dajmy na to, nastroje klientów, a nawet próbować przewidzieć przyszłość. 

Naukowiec vs. luzak

Obaj autorzy są zgodni - media społecznościowe namieszały tak bardzo, że śmiało możemy mówić o nowych zasadach w marketingu, PR, sprzedaży, obsłudze klienta. W obu tytułach znajdziesz całe mnóstwo case'ów: strategii, działań, kampanii. I choć Miotk jakby dogłębniej analizuje przytoczone przykłady, to wydaje mi się, że Sadowski posługuje się bardziej przystępnym językiem. I tu tkwi kolejna istotna różnica - do kogo autorzy chcą dotrzeć?

"Skuteczne social media" jest pozycją utrzymaną w tonie popularno-naukowym. Wykresy, tabele, graficzna prezentacja omawianych modeli. Jest to, oczywiście, niezwykle cenny element książki, jednak przeciętnego czytelnika może nużyć. Na tym polu znacznie zyskuje więc "Rewolucja...", która ma dynamiczną konstrukcję (krótkie podrozdziały, pogrubienia, obrazki). Czyta się ją za jednym przysiadem, a i do co ciekawszych treści łatwiej jest wrócić. 

Na uwagę zasługują źródła informacji, polecane przez autorów. Sadowski przygotował całą listę blogów o szeroko pojmowanych social media, a Miotk przy każdym rozdziale poleca książki, w których można znaleźć więcej informacji na poruszane tematy. 

Podsumujmy

Jak skutecznie działać w social media - temat modny i poczytny. Szczególnie w przypadku małych marek (firm, blogerów, artystów) internet i książki, jak te, są podstawowym źródłem informacji w danym temacie. Jeżeli działasz sam, a do tego jesteś zupełnie początkującym social media ninja, to "Rewolucja w social media" jest dla ciebie. Autor skupia się na działaniu, konkretnych krokach, radzi, jak powinno zmienić się twoje podejście do klienta i sposób komunikacji, jak możesz zaznaczyć swoją obecność w różnych mediach społecznościowych i na co powinieneś uważać to robiąc. Przytaczane przykłady są inspirujące, a pomysły można łatwo zaadoptować do własnych potrzeb.

Natomiast po "Skuteczne social media" powinieneś sięgnąć jeżeli temat marketingu w mediach społecznościowych nie jest już ci zupełnie obcy. Choć autorka również wyjaśnia, co to są serwisy social media i jakie zmiany wywołuje ich obecność w internecie, więcej miejsca poświęca teorii, w szczególności zagadnieniu pomiaru skuteczności działań. Jest to dobry tytuł dla osób kontynuujących zgłębianie tajników marketingu w social media, motywujący do łączenia kreatywności z solidniejszym teoretycznym przygotowaniem. 

Sięgając po książki-poradniki z zakresu social media należy pamiętać, że ta sfera jest niezwykle dynamiczna i bardzo szybko się zmienia. Zmieniają się nie tylko usługi i funkcje, oferowane przez serwisy, lecz i preferencje użytkowników. Dla osób, zainteresowanych marketingiem w mediach społecznościowych, polecam jeszcze książkę Scotta Strattena "BEZMARKETING" - tytuł, który zrewolucjonizował moje postrzeganie social media.






Podsumowanie: aspirujący porucznik ****
Oprawa graficzna: 6/6 są po prostu fajne ;)







Egzemplarz recenzencki:

2 komentarze:

  1. Dziękuję za recenzję! To prawda, moja książka była pisana z innym założeniem i dla innego czytelnika, niż książka Michała. Skupiłam się na osobach, które już o social media coś wiedzą, bo te osoby zazwyczaj już zaczynają przeczuwać, że skuteczności nie mierzy się samą liczbą fanów. Zależało mi też, aby dobrze wytłumaczyć teorię komunikacji związaną z social media - ona będzie żyła dłużej, niż mody na poszczególne serwisy socialmediowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam na Misji :)
      Rzeczywiście, zaprezentowane przez Panią informacje/teorie dotyczą nie tylko social media. To jest plus tej książki, szczególnie, jeżeli czyjeś zainteresowania znacznie wychodzą poza facebooka.

      Usuń

Podziel się swoją opinią

Misja: K.S.I.A.Ż.K.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.